Yazılım Mülakatlarında Sıkça Sorulan Sorular ve Cevaplar
Yazılım mühendisliği mülakatları, adayların teknik bilgi ve becerilerini değerlendirmek amacıyla çeşitli sorular içerir. Bu sorular, algoritmalar, veri yapıları, yazılım geliştirme süreçleri ve problem çözme yetenekleri gibi konuları kapsar. Aşağıda, yazılım mülakatlarında sıkça sorulan sorular ve bunlara yönelik örnek cevaplar bulunmaktadır:
Yazılım mühendisliği mülakatlarında, adayların teknik bilgi ve becerilerini değerlendirmek amacıyla çeşitli sorular sorulmaktadır. Bu mülakatlarda sıkça karşılaşılan 35 soru ve bunlara yönelik cevaplar:
Framework nedir?
- Yazılım geliştiricilere, geliştirme sürecini hızlandırmak için önceden hazırlanmış bileşenler ve çözümler sunan bir yapıdır.
- Yazılım geliştiricilere, geliştirme sürecini hızlandırmak için önceden hazırlanmış bileşenler ve çözümler sunan bir yapıdır.
Yazılım Geliştirme Yaşam Döngüsü (SDLC) aşamaları nelerdir?
- Gereksinim analizi, sistem tasarımı, geliştirme, test, dağıtım ve bakım gibi aşamaları içerir.
- Gereksinim analizi, sistem tasarımı, geliştirme, test, dağıtım ve bakım gibi aşamaları içerir.
Şelale (Waterfall) ve Çevik (Agile) modellerini karşılaştırın.
- Şelale modeli, doğrusal ve sıralı bir süreç izlerken; Çevik modeli, yinelemeli ve esnek bir yaklaşım benimser.
Refactoring nedir?
- Mevcut kodun davranışını değiştirmeden, kod yapısını iyileştirme sürecidir.
- Mevcut kodun davranışını değiştirmeden, kod yapısını iyileştirme sürecidir.
İşlevsel ve işlevsel olmayan gereksinimlerin farkı nedir?
- İşlevsel gereksinimler, sistemin ne yapması gerektiğini; işlevsel olmayan gereksinimler ise nasıl yapması gerektiğini tanımlar.
- İşlevsel gereksinimler, sistemin ne yapması gerektiğini; işlevsel olmayan gereksinimler ise nasıl yapması gerektiğini tanımlar.
Yazılım geliştirme sürecinde hata ayıklamanın anlamı nedir?
- Hata ayıklama, yazılımda ortaya çıkan hataların tespit edilmesi ve düzeltilmesi sürecidir.
- Hata ayıklama, yazılımda ortaya çıkan hataların tespit edilmesi ve düzeltilmesi sürecidir.
Doğrulama ve geçerleme (validation) nedir?
- Doğrulama, yazılımın belirli bir işlevi uygulamasını; geçerleme ise yazılımın müşteri gereksinimlerine uygunluğunu kontrol eder.
- Doğrulama, yazılımın belirli bir işlevi uygulamasını; geçerleme ise yazılımın müşteri gereksinimlerine uygunluğunu kontrol eder.
Yazılım yeniden mühendisliği nedir?
- Mevcut bir yazılım sisteminin sürdürülebilirliğini artırmak için yapılan geliştirme sürecidir.
- Mevcut bir yazılım sisteminin sürdürülebilirliğini artırmak için yapılan geliştirme sürecidir.
Access Modifiers nedir, anahtar kelimeleri nelerdir?
- Sınıflara nerelerden ve ne şekilde erişileceğini belirleyen erişim belirleyicileridir; public, protected, private, internal gibi anahtar kelimeleri vardır.
- Sınıflara nerelerden ve ne şekilde erişileceğini belirleyen erişim belirleyicileridir; public, protected, private, internal gibi anahtar kelimeleri vardır.
Abstract Class nedir?
- Nesne yönelimli programlamada, soyut sınıflar olup, doğrudan örneklenemezler ve alt sınıflar tarafından genişletilirler.
- Nesne yönelimli programlamada, soyut sınıflar olup, doğrudan örneklenemezler ve alt sınıflar tarafından genişletilirler.
Interface nedir?
- Sınıfların uygulaması gereken yöntemlerin imzalarını tanımlayan, ancak gerçek bir uygulama içermeyen yapıdır.
- Sınıfların uygulaması gereken yöntemlerin imzalarını tanımlayan, ancak gerçek bir uygulama içermeyen yapıdır.
Abstract Class ve Interface arasındaki farklar nelerdir?
- Abstract Class’lar hem veri üyeleri hem de yöntemler içerebilirken, Interface’ler sadece yöntem imzaları içerir.
- Abstract Class’lar hem veri üyeleri hem de yöntemler içerebilirken, Interface’ler sadece yöntem imzaları içerir.
SOLID prensipleri nelerdir?
- Nesne yönelimli programlamada, yazılımın daha esnek, okunabilir ve geliştirilebilir olmasını sağlayan beş prensiptir: Single Responsibility, Open/Closed, Liskov Substitution, Interface Segregation, Dependency Inversion.
- Nesne yönelimli programlamada, yazılımın daha esnek, okunabilir ve geliştirilebilir olmasını sağlayan beş prensiptir: Single Responsibility, Open/Closed, Liskov Substitution, Interface Segregation, Dependency Inversion.
Class nedir? Ne işe yarar?
- Nesne yönelimli programlamanın temelini oluşturan, nesnelerin özelliklerini ve davranışlarını tanımlayan yapılardır.
- Nesne yönelimli programlamanın temelini oluşturan, nesnelerin özelliklerini ve davranışlarını tanımlayan yapılardır.
Yazılımın önemli kategorileri nelerdir?
- Sistem yazılımı, uygulama yazılımı, gömülü yazılım, web uygulamaları, yapay zeka yazılımı ve bilimsel yazılım gibi kategorilere ayrılır.
- Sistem yazılımı, uygulama yazılımı, gömülü yazılım, web uygulamaları, yapay zeka yazılımı ve bilimsel yazılım gibi kategorilere ayrılır.
Bir bilgisayar programı ile bilgisayar yazılımı arasındaki temel fark nedir?
- Bilgisayar programı, belirli bir görevi yerine getiren kod parçacığıdır; yazılım ise programı, dokümantasyonu ve kullanım kılavuzunu içeren daha geniş bir pakettir.
- Bilgisayar programı, belirli bir görevi yerine getiren kod parçacığıdır; yazılım ise programı, dokümantasyonu ve kullanım kılavuzunu içeren daha geniş bir pakettir.
SDLC modelleri nelerdir?
- Şelale Modeli, Spiral Model, Big-bang modeli, İteratif Model ve V-Model gibi yazılım geliştirme yaşam döngüsü modelleri vardır.
- Şelale Modeli, Spiral Model, Big-bang modeli, İteratif Model ve V-Model gibi yazılım geliştirme yaşam döngüsü modelleri vardır.
Kodunuzun hem güvenli hem de hızlı olduğundan nasıl emin olabilirsiniz?
- Güvenliği ön planda tutarak, programın yürütülmesinde yavaşlık varsa zaman karmaşıklığının nedenini belirlemeye çalışmak önemlidir.
- Güvenliği ön planda tutarak, programın yürütülmesinde yavaşlık varsa zaman karmaşıklığının nedenini belirlemeye çalışmak önemlidir.
- Yazılım gereksinimlerini takip etmek için kullanılan iki aracı adlandırın ve açıklayın.
- JIRA: Yazılım projelerinde gereksinimlerin, hataların ve görevlerin yönetimini sağlayan popüler bir proje yönetim aracı.
- Trello: Kullanıcı dostu bir kanban tabanlı araç olup, görevlerin ve gereksinimlerin görsel olarak organize edilmesine olanak tanır.
- Hangi durumlarda bir yazılımda test otomasyonu kullanmayı tercih edersiniz?
Test otomasyonu, sık tekrar eden testlerin olduğu, yüksek hata riskine sahip kritik sistemlerin bulunduğu veya büyük çaplı projelerde tercih edilir. Otomasyon, hem zamandan hem de maliyetten tasarruf sağlayarak test süreçlerini hızlandırır ve doğruluğunu artırır. Nesne Yönelimli Programlamanın (OOP) Temel Kavramları Nelerdir?
- Nesne Yönelimli Programlama, dört temel kavram üzerine kuruludur:
- Sınıf (Class): Benzer özelliklere ve davranışlara sahip nesnelerin bir araya geldiği yapıdır.
- Nesne (Object): Sınıfların somut örnekleridir; özellikler ve davranışlar içerir.
- Kalıtım (Inheritance): Bir sınıfın başka bir sınıftan özellik ve davranışları devralmasıdır.
- Polimorfizm (Polymorphism): Farklı nesnelerin aynı arayüzü kullanarak farklı davranışlar sergileyebilmesidir.
- Kapsülleme (Encapsulation): Veri ve yöntemlerin bir arada tutulup dışarıdan erişimin kontrol edilmesidir.
- Nesne Yönelimli Programlama, dört temel kavram üzerine kuruludur:
SQL’de ‘JOIN’ Operatörleri Nelerdir ve Ne Amaçla Kullanılır?
- SQL’de ‘JOIN’ operatörleri, birden fazla tabloyu belirli bir ilişki üzerinden birleştirerek veri çekmek için kullanılır. Başlıca ‘JOIN’ türleri şunlardır:
- INNER JOIN: Her iki tablodaki eşleşen kayıtları döndürür.
- LEFT JOIN (LEFT OUTER JOIN): Sol tablodaki tüm kayıtları ve sağ tablodaki eşleşen kayıtları döndürür.
- RIGHT JOIN (RIGHT OUTER JOIN): Sağ tablodaki tüm kayıtları ve sol tablodaki eşleşen kayıtları döndürür.
- FULL JOIN (FULL OUTER JOIN): Her iki tablodaki tüm kayıtları, eşleşenler ve eşleşmeyenler dahil olmak üzere döndürür.
- SQL’de ‘JOIN’ operatörleri, birden fazla tabloyu belirli bir ilişki üzerinden birleştirerek veri çekmek için kullanılır. Başlıca ‘JOIN’ türleri şunlardır:
Yazılım Tasarım Desenleri (Design Patterns) Nelerdir?
- Yazılım tasarım desenleri, yazılım geliştirme sırasında karşılaşılan yaygın sorunlara çözüm sunan, tekrar kullanılabilir ve genel geçer yöntemlerdir. Başlıca tasarım desenleri şunlardır:
- Yaratıcı Desenler (Creational Patterns): Nesne oluşturma mekanizmalarını sağlar (örneğin, Singleton, Factory, Builder).
- Yapısal Desenler (Structural Patterns): Nesneler ve sınıflar arasındaki ilişkileri düzenler (örneğin, Adapter, Composite, Decorator).
- Davranışsal Desenler (Behavioral Patterns): Nesneler arasındaki iletişimi ve sorumluluk dağılımını tanımlar (örneğin, Observer, Strategy, Command).
- Yazılım tasarım desenleri, yazılım geliştirme sırasında karşılaşılan yaygın sorunlara çözüm sunan, tekrar kullanılabilir ve genel geçer yöntemlerdir. Başlıca tasarım desenleri şunlardır:
RESTful API Nedir ve Özellikleri Nelerdir?
- RESTful API, Representational State Transfer (REST) mimari tarzına uygun olarak tasarlanmış web servisleridir. Başlıca özellikleri şunlardır:
- İstemci-Sunucu Mimarisi: İstemci ve sunucu birbirinden bağımsızdır.
- Durumsuzluk (Stateless): Her istemci isteği, kendi başına gerekli tüm bilgileri içerir; sunucu önceki istekleri hatırlamaz.
- Önbellekleme (Caching): Yanıtlar önbelleğe alınabilir, bu da performansı artırır.
- Birbirinden Bağımsız Katmanlar: Sistem farklı katmanlara ayrılabilir, bu da esnekliği artırır.
- Birbirinden Bağımsız Arayüz: İstemci ve sunucu arasındaki iletişim, belirli bir arayüz üzerinden gerçekleştirilir.
- RESTful API, Representational State Transfer (REST) mimari tarzına uygun olarak tasarlanmış web servisleridir. Başlıca özellikleri şunlardır:
Versiyon Kontrol Sistemleri Nelerdir ve Neden Kullanılır?
- Versiyon kontrol sistemleri, yazılım projelerindeki kod değişikliklerini izlemek, yönetmek ve koordine etmek için kullanılır. Başlıca versiyon kontrol sistemleri şunlardır:
- Git: Dağıtık bir versiyon kontrol sistemi olup, geliştiricilerin yerel depolarında çalışmasına olanak tanır.
- Subversion (SVN): Merkezi bir versiyon kontrol sistemi olup, tüm kod tabanı tek bir sunucuda tutulur.
- Mercurial: Dağıtık bir versiyon kontrol sistemi olup, hızlı ve verimli çalışmasıyla bilinir.
- Neden Kullanılır:
- Kod Takibi: Kod değişikliklerinin geçmişini izlemek ve gerektiğinde önceki sürümlere dönmek için.
- Ekip Çalışması: Birden fazla geliştiricinin aynı projede eş zamanlı çalışmasını kolaylaştırmak için.
- Hata Yönetimi: Hatalı kodların tespiti ve düzeltilmesi sürecini yönetmek için.
- Sürüm Yönetimi: Yazılımın farklı sürümlerini yönetmek ve dağıtmak için.
- Versiyon kontrol sistemleri, yazılım projelerindeki kod değişikliklerini izlemek, yönetmek ve koordine etmek için kullanılır. Başlıca versiyon kontrol sistemleri şunlardır:
- API Nedir ve Hangi Amaçlarla Kullanılır?
- API (Application Programming Interface), farklı yazılım uygulamalarının birbiriyle iletişim kurmasını sağlayan bir arabirimdir. API’ler, yazılım bileşenlerinin belirli bir protokol çerçevesinde veri alışverişi yapmasına olanak tanır. Örneğin, bir ödeme sistemini bir e-ticaret sitesine entegre etmek için API’ler kullanılabilir.
- RESTful ve SOAP Web Servisleri Arasındaki Farklar Nelerdir?
- RESTful: Hafif, hızlı ve JSON/HTTP üzerinden çalışır. Daha esnektir ve yaygın olarak kullanılır.
- SOAP: XML tabanlıdır ve daha fazla güvenlik özellikleri içerir. Genelde kurumsal çözümler için tercih edilir.
- Docker ve Kubernetes Nedir, Farkları Nelerdir?
- Docker, uygulamaların bağımlılıklarıyla birlikte taşınabilir kapsayıcılarda çalıştırılmasını sağlayan bir platformdur. Kubernetes ise bu kapsayıcıları dağıtmak, yönetmek ve ölçeklendirmek için kullanılan bir orkestrasyon aracıdır. Docker kapsayıcıları oluşturur, Kubernetes bu kapsayıcıların yönetimini sağlar.
- Veri Yapıları ve Algoritmalar Yazılım Geliştirme Sürecinde Neden Önemlidir?
- Veri yapıları, bilgiyi düzenlemek ve depolamak için kullanılırken algoritmalar bu bilgiyi işlemek için kullanılır. Yazılım performansını optimize etmek ve doğru çözümler geliştirmek için kritik öneme sahiptirler.
- Thread ve Process Arasındaki Fark Nedir?
- Bir process, bir programın çalışan bağımsız bir örneğidir. Bir thread, process içinde daha küçük bir işlem birimidir. Processler birbirinden bağımsızdır, ancak thread’ler aynı process kaynaklarını paylaşır.
- Java’da Garbage Collection Nasıl Çalışır?
- Java’da garbage collector, kullanılmayan nesneleri otomatik olarak temizler ve belleği optimize eder. Bu, bellek sızıntılarını önlemeye ve performansı artırmaya yardımcı olur.
- Exception Handling (Hata Yönetimi) Nedir ve Neden Kullanılır?
- Hata yönetimi, program çalışırken oluşabilecek hataların ele alınmasını sağlar. Örneğin, try-catch blokları ile hatalar yakalanabilir ve kullanıcıya uygun bir mesaj iletilebilir. Bu, yazılımın çökmesini önler ve kullanıcı deneyimini iyileştirir.
- Yazılımda Sürüm Kontrol Sistemleri (Version Control Systems) Nedir?
- Sürüm kontrol sistemleri, yazılım projelerinin farklı sürümlerini takip etmeyi, değişiklikleri yönetmeyi ve ekip içinde iş birliğini kolaylaştırmayı sağlar. Git en popüler sürüm kontrol sistemlerinden biridir.
- Continuous Integration (CI) ve Continuous Deployment (CD) Nedir?
- CI, kodun sık sık birleştirilerek sürekli test edilmesini sağlar. CD, test edilen kodun otomatik olarak dağıtılmasını içerir. Her ikisi de yazılım geliştirme süreçlerinde hız ve güvenilirlik sağlar.
- Big O Notasyonu Nedir?
- Big O notasyonu, bir algoritmanın çalışma zamanını ve uzay karmaşıklığını analiz etmek için kullanılan bir yöntemdir. Algoritmanın performansını anlamak için kritik bir araçtır.
Bu sorular, yazılım mülakatlarında teknik bilgi ve problem çözme becerilerini ölçmek için sıklıkla kullanılan konulara odaklanır. Adaylar, bu konulara çalışarak ve uygulamalar yaparak mülakatlara hazırlıklı olabilirler.
İletişim
-
Yeni Bağlıca Mahallesi 1067. Sokak Yalınkılıç Sitesi
No: 5/1 Etimesgut Ankara 06790 - 0532 459 86 25
- info@egyyazilim.com